De wethoudersjas uit
Twee dagen âop stageâ in de wijk
âHet was indrukwekkend, spannend, mooi en ontroerendâ, schrijft wethouder Carine Bloemhoff. âGroep 5b van het Karrepad heeft mijn hart gestolen, juf Bo is de juf die je ieder kind wenst en wat een inspirerende jongerenwerker is Yasmine.â Ze is dan net twee dagen âop stageâ geweest in De Hoogte en de Indische buurt, wijken waar ze wijkwethouder is. Haar belevenissen hield ze bij in een dagboek.
Het was geen standaard werkbezoek zoals ze regelmatig doet, maar twee dagen weg van stadhuis en gezin. Ze stond voor de klas en bracht de avond door met een jongerenwerker. Overnachten deed ze niet in haar eigen bed, maar in een woning in de Asingastraat, een straat in De Hoogte waar veel problemen spelen. âWethoudersjas uit? Ja, doe âs uitâ, schrijft ze in haar dagboek. En die jas ging ook echt even uit.
Dagboekfragment:
8.30 uur. Starten. âGoedemorgen allemaalâ. In koor: âGoedemorgen juf.â Ik word voorgesteld en moet vertellen wat een wethouder doet. Maar vandaag ben ik juf. Ik bedenk me nu ik dit schrijf dat dit is wat ik als kind altijd worden wou, juf.
Wat is je het meest bijgebleven?
âDat klas 5b van het Karrepad zoân ontzettend lieve en leuke klas was. En dat de kinderen allemaal zo positief waren en me ook direct als juf behandelden. Ze vroegen ook of ik nog een keer weer terug zou komen, dat vond ik zo lief.â
Dagboekfragment:
10.45 uur. Ik had net een gesprek met juf Bo en complimenteerde haar met de rust en structuur in de klas. Ze is blij met schoolfruit, want niet veel kinderen krijgen dat mee helaas.
Je bent heel enthousiast over de jonge juf Bo, wat doet ze zo goed?
âDat ze structuur geeft, regelmaat en voorspelbaarheid. En ook streng is op zân tijd. Want dat heeft zoân klas nodig, dat zeggen de kinderen zelf ook. Er zitten heel veel verschillende kinderen in de klas en zij weet bij ieders niveau aan te sluiten. Dat doet ze erg goed.â
Dagboekfragment:
9.45 uur. Er komt een meisje de klas binnen. Als ik haar vraag waar ze vandaan komt, vertelt ze dat ze van huis komt. De wekker was niet afgegaan. Haar ouders waren al vroeg aan het werk. Haar vader moest om 6 uur weg, haar moeder om 1.00 uur.
Wat denk je als je zoân verhaal hoort? Ligt daar een taak voor gemeente of instanties?
âDat is lastig, want het is de opvoeding van de ouders. Maar het heeft ook te maken met, en dat is nu mijn eigen interpretatie, de arbeidsmarkt. Het deed me denken aan de film âSorry we missed you' (van regisseur Ken Loach-red.) over werken in de bezorgeconomie en wat de gevolgen daarvan zijn voor het gezinsleven. Ik weet natuurlijk niet of het in dit geval zo is, maar mensen hebben soms meerdere baantjes nodig om te kunnen rondkomen. Dat kan flinke gevolgen hebben voor een stabiele thuisbasis. Dat meisje heeft dat al niet, dus als je het hebt over gelijke kansen, gaat het daar al mis.â
Dagboekfragment:
19.00 uur. Ik word ontvangen door jongerenwerker Yasmine in haar sociale huurwoning in de Indische buurt. Tijdens het koken raken we aan de praat over haar werk als jongerenwerker. We hebben het erover dat veel jongeren slim genoeg zijn. Ze zegt: die kunnen zo de havo doen als ze zich anders zouden gedragen of hoger zouden worden ingeschat.
Je avond bij jongerenwerker Yasmine vond je heel bijzonder. Waarom?
âWe hadden veel tijd samen en dan krijg je verbinding. Daardoor vertelde ze veel over haar eigen leven, haar eigen ervaring in de gesloten jeugdhulp. Dat was een schokkend verhaal. En hoe ze die ervaring weer inzet om jongeren op het goede pad te houden. En ook veel over jongeren, hoe die beĂŻnvloed worden door influencers op sociale media. In haar komen dan werk, levensverhaal en de situatie in de wijk bij elkaar. Heel indrukwekkend en tastbaar.
Dagboekfragment:
19.00 uur. Ze vertelt dat veel meiden haar vragen stellen over seksualiteit en uiterlijk. Jongens niet. Die zoeken een mannelijk rolmodel. We hebben het over sociale media. Thierry Baudet die jongeren bereikt via TikTok met soms seksistische praat. We kijken naar TikTok bijdragen van Andrew Tate die erg populair is bij jongeren die zij kent. Ze probeert jongeren op het rechte pad te houden en gaat gesprekjes aan. Wat een verhalen heeft deze vrouw te vertellen.
Dagboekfragment:
23.30 uur. Asingastraat. Ik hoor mensen aan de andere kant van de wand letterlijk praten. Hopelijk kan ik zo wel slapen. Morgen lesgeven bij juf Bo.
00.00 uur. Er valt iets. Er komt iemand de portiek in. Angst. Wie of wat zou dit zijn? Carine doe normaalâŚ
6.55 uur. Ik ben weer wakker na een onrustige nacht, wat hoor je hier veel van anderen, ben geregeld wakker geweest. Rond 3.00 uur was iemand iets aan het sjouwen in de portiek, de trappen op en af. Vreemd, ik voel mij niet veilig, val wel weer in slaap. Ik lig me te bedenken wat wonen in deze huizen voor kinderen betekent. Zouden ze ook moe op school zitten?
Hoe kijk je terug op die overnachting in de Asingastraat?
âIk dacht: hier moet zo snel mogelijk wijkvernieuwing plaatsvinden. De omgeving is slecht, je slaapt er slecht, je ademt niet goed, de lucht is slecht. Het is gewoon niet goed hoe mensen daar wonen. Dit is niet meer van deze tijd. Kijk, als jij naast zoân drugspand woont, heb je een groot probleem. Daar moeten we echt tegen optreden. Je zult er maar naast wonen. En dat ervaar je dan als je er een nachtje zit. We mogen die mensen daar niet aan hun lot overlaten.â
Spelen deze ervaringen nu ook een rol in je dagelijkse werk, als wethouder?
âJazeker. Die voorbeelden raken je. En die kun je gebruiken als je ergens een verhaal houdt, bijvoorbeeld over kansengelijkheid van kinderen. Maar ook de wijkvernieuwing. Als het dan in zoân stuurgroep met corporaties gaat over straten in Vinkhuizen waar ze mee aan de slag willen, dan heb ik zoiets van: âJongens, wacht eens even, maar de Asingastraat dan?â Daar moet echt iets aan gebeuren. Door deze ervaringen heb ik er meer gevoel bij. Ik denk dat het me scherper maakt op het moment dat deze themaâs aan de orde komen.â
Dagboekfragment:
9.00 uur. De tweede dag op het Karrepad. Rekenles geven over meetkunde. Kinderen vinden het verschil tussen cirkel en cilinder nog ingewikkeld. Verder gaat het goed.â
En, ga je nu juf worden?
âIk ben er niet geschikt voor, heb er niet genoeg geduld voor. Maar het lijkt me wel een prachtig beroep. Als je dan juf Bo ziet, dan weet je dat je van betekenis kunt zijn in het leven van kinderen. Dus toen dacht ik wel even, misschien moet ik een dag in de week voor de klas gaan staan. Dat kriebelde wel. Ik voel me in ieder geval wel verplicht om weer een keer terug te gaan naar mijn groep op het Karrepad.â
Dagboekfragment:
13.45 uur. We ronden af. Ik zeg dat ik het een superleuke klas vind. Iedereen is heel erg open geweest. We hebben mooie gesprekken gehad. De kinderen zijn heel verschillend en toch is de klas een geheel. Ik hoop dat ze dit zo samen volhouden tot groep 8. âJuf Bo is misschien wel de beste juf van de schoolâ, zeg ik. Dat vinden de kinderen ook. âMisschien wel de beste van de wereldâ, roept een aantal. Zo is het!
In je dagboek schrijf je dat Het Karrepad blij is met de steun van de gemeente, waarom?
âJa, op hoe wij op kansengelijkheid inzetten met bijvoorbeeld de verlengde schooldag. Een jongetje vraagt me dan hoopvol: 'Kom je vanmiddag ook? Ik doe daar kettingreacties en veel techniek en IT.' Dat financieren we en ik heb dat ontdeklab ook ooit geopend. Als je dan ziet dat die kinderen daar zo veel plezier aan hebben, dan denk ik dat we op de goede koers zitten. En dat we dat op veel meer scholen moeten inzetten.â
Dagboekfragment:
Ik bedenk me wat een geweldige ervaring dit is. De tijd nemen voor mensen, hoe anders zijn dan de gesprekken en de ervaring.
Is het goed voor bestuurders om te doen wat jij hebt gedaan?
âJa, dat denk ik wel. Ook voor mezelf. Ik denk dat ik dit jaarlijks een keer wil doen. Het dwingt je om even afstand van je dagelijkse werk te nemen. Ik ben een bestuurder die wel vaak de wijk in gaat, maar dat is dan toch maar een uurtje hier, of twee uurtjes daar. Hier neem je echt de tijd, dit is heel waardevol en gaat veel dieper dan een werkbezoek. Ik heb dan echt mijn wethoudersjas uit.â
Dagboekfragment:
De bel gaat. Het avontuur is voorbij. We nemen afscheid van juf Carine met high tens, fives en van de meiden een omhelzing, armen om me heen. Dankbaar werk, juf zijn. Het is 14.15 uur. Naar het stadhuis? Nee! Naar huis? Nee! Ik blijf nog even in de wijk, het Floreshuis. Dagboek bijwerken. Met ontroering zit ik nu mijn ervaringen op te schrijven. Ervaringen om nooit te vergeten!
In sommige Groningse wijken gaat het niet goed. Bewoners hebben moeite om rond te komen, leven in een onveilige buurt, wonen in slechtere huizen, komen niet goed mee op school of het lukt ze niet om aan werk te komen. Dat vinden we onacceptabel. Daarom zetten we alles op alles om dit te verbeteren.